1. Съзнание
А. Определение - съзнанието на човека е продукт на дълго и диалектически противоречиво развитие на свойството на материята да отразява.
Историята на съзнанието включва времето от първите и най-елементарни прояви на очовечаване, на свързващото в еволюцията звено между маймуната и човека /техен общ прародител/; фактори за този вид преход – обществения живот и трудовата дейност.
Предисторията на съзнанието – много по-дълга: цялото развитие на психиката в животинския свят от момента на възникването и до появата на човека – милиарди години.
Животните с обособена нервна система притежават психика, а психиката на висшите животни /особено на човекоподобните маймуни/ стои най-близо до психиката на човека. Висшите животни притежават добре развити сетива и памет / за съхраняване и използване на вече придобит психичен опит/, елементарно, представно, нагледно-образно мислене /високо развито у маймуните/. Поведението на животните е сплав от вродени и придобити в индивидуалното съществуване елементи.
Вродените реакции – безусловния рефлекс
Придобитите реакции – условния рефлекс
През отделните етапи от еволюцията – вроденото и придобитото в поведението са в различно взаимоотношение, взависимост от строежа и функционалните особености на нервната система. В началните етапи от обособяването на централната нервна система: психичното – под формата на отделни усещания – по-голямо значение на вродените рефлекси.През по-късните етапи от еволюцията нервно-мозъчното вещество психичното се усложнява, увеличава се и значението му в поведението на животното.
Б. Развитие на психиката - началото на психиката в еволюцията на животинския свят филогенетически съвпада с първите, най-елементарни прояви на условнорефлекторната дейност. Първите прояви тази дейност е е резултат от развитието и усъвършенстването на нервната система.
І. Мрежовидна нервна система – при медузата и хидрата – мрежа от влакна, съединяващи различни сетивни точки от повърхността на тялото със свивателните тъкани; функциите тази нервна система са близки до безусловно-рефлекторните функции – пренесат се определени дразнения от сетивните повърхности на организма до свивателната тъкан, и от нея към сетивните повърхности. Въпреки това тези реакции още нямат характер на безусловни рефлекси, защото проводимостта на нервните влакна е двупосочна. У медузата нервните влакна не са обособени в сетивни и двигателни, за такова обособяване е необходимо централно образувание в нервната система.
ІІ. Ганглийна нервна система – у дъждовния червей и членестоногите –
А. Тялото на червея е разделено на сегменти. Във всеки сегмент откъм коремната страна има два слети помежду си нервни възела /ганглии/, които се се съединяват с ганглиите на съседните сегменти.
От ганглиите изхождат сетивни и двигателни влакна. Сетивните пренасят дразненията от повърхността на тялото до ганглиите, а двигателните влакна – от ганглиите до мускулите.Така се осъществяват двигателните реакции на червея, т.е. безусловните рефлекси. Реакциите в отделните сегменти се координират от централни ганглии – мозъчни надглътъчни ганглии.....
Следователно у дъждовния червей е налице централизирана нервна система. За създаването на условни рефлекси /т.е. психично отражение/ е необходима ЦНС с по-диференцирано устройство. Но при червея се срещат не само централни нервно-мозъчни ганглии, но и зачатъци на някой сетивни органи, следователно при него може да се говори за елементарво, трудно забележимо условно-рефлекторно повлияване на вродените реакции:
- зачатъци на тактилна усетливост – обуславя се от влагата, топлината и химическите дразнители, влияещи върху посоката на движение на червея- светочувствителни клетки = далечен филогенетичен зачатък на зрението – разположени откъм гръбната страна, по-гъсто концентрирани в предната част на тялото – способността за различаване само на светлината от тъмнината и обратно.
Б. Ганглийна нервна система у членестоногите / ракообразни, паякообразни, насекоми/ - изразена условно рефлекторна дейност, нервна система на по-висок стадий, най-сложни НС при насекомите-мравки, пчели, оси, пеперуди и др./
Психичното отражение е под формата на усещения.Обособени символни органи, свързани чрез нервни влакна с надгълтачния ганглий / централно образувание на НС/Локализация на функциите на в надгълтачния ганглий:
- предна част – зрителна функция- задна част – обонятелна функция- средна част – вкусова функция, свързана с устната кухина посредством подгълтачен ганглий
Пчелите – най-добре изучени сред насекомите отонсно психическия живот.Значение за тяхната ориентация:
1. Зрението – 2 сложни очи с фасетъчно устройство и 3 прости очи откъм тила на главата.2. Обоняние – антени /пипалца/3. Осезание – антени /пипалца/
Пчелите отличават формата на вечето на цвета, различават и някой цветове – жълт, син, синьо-зелен, ултравиолетов ......
С появата на н. Ганглий започва появата на нов етап в еволюцията на животинския свят, обособяване и усъвършенстване на централните отдели на НС, вникване и развитие на ВНД, усъвършенстване на условнорефлекторната дейност у животните.
У гръбначните животни НС е още по-сложно устроена, наблюдават се редица преходи в строежа и функциите на нервно-мозъчното вещество, които в последна сметка водят до появата и развитието на полукълбата на главния мозък.
ІІІ. Тръбеста НС – риби – тръбица, разположена в кухината на гръбначния гръбначния стълб:
- гръдна част – обонятелна функция- средна част – двигателна функция- задна част – играе ролята на малък мазък, осигурява равновесието
Полукълбата на главния мозък по-късно в еволюцията възникват от предната част на обособено и функционално-диференцирано нервно мозъчно вещество.
ІV. Земноводни – зачатъци на полукълба на главния мозък
V. Влечуги – по-ярко оформена в полукълбата предна част на мозъка – змии, гущери, костенурки
VІ. Птици – по-голяма степен на развитие на мозъчните полукълба, високо развитие на малкия мозък /координиране на движенията, поддържане на равновесие по време на полет/, добре развито зрение и слух
VІІ. Млекопитаещи – най-високо развитие на полукълбата на главния мозък в животинския свят, усъвършенстване на сетивните органи
VІІІ. Висши животни – все по-голямо значение за психиката и поведението има кората на мозъчните полукълба, при някой най-висши животни дори се обособяват бразди и извивки в кората /увеличаване на повърхността и/, следователно по-високо съвършенство на ВНД.
В хода на еволюцията – все по-голям превес на големината и функциите на главния мозък у бозайниците и човека спрямо общото тегло на нервно-мозъчното вещество. По-високо и интензивно развитие на висшите отдели на централната нервна система се определя от нарастващото значение на тяхната условнорефлекторна функция в поведението на животните.
Историята на висшите отдели на ЦНС е всъщност история на етапите на усъвършенстване на психиката.
- През началните етапи на еволюционното развитие на ЦНС в инстинктивното поведение на животните преобладава безусловнорефлекторния компонент. През по-късните етапи обаче, обликът на поведението все повече се определя от условнорефлекторния компонент, с който е свързано и участието на психичното.
- През по-късните етапи наред с възприятията се появява и мисленето /преход от инстинктивно към интелектуално поведение с елементи на разбиране/. Мисленето у висшите животни е развито в различна степен, във връзка с развитието на полукълбата на главния мозък и на мозъчната кора, най-висшата степен на интелектуално поведение е при маймуните.
Интелектуалното поведение при маймуните е свързано с особеностите на нервната система – най-високо развитие на мозъчните полукълба, ярко изразени бразди и извивки в мозъчната кора, усъвършенстване н ориентировъчния рефлекс /непрестанна и гъвкава насоченост към всеки нов предметен дразнител/.
Интелектуалното поведение е по-пластично от инстинктивното, основано е на по-сложни групи от рефлекси , по-активно използване придобития в миналото опит, характерна черта е мисленето, в което изпъква разбирането, така животното е способно да реагира и на такива дразнители, които се намират в по-далечна връзка от удовлетворяването на биологичните му нужди.
Но мисленето на животните е само конкретно, нагледно-образно, което означава преобразуване на минималния психичен опит под формата на представи в сферата на първата сигнална система, която за тях е единствена.
Особености на интелектуалната дейност на животните /решаване на задачи/:
1. Първоночолен период на пълен неуспех при решаването на задачата+последващ инсайт /внезапно намиране на операцията, водеща до успех/2. При повторно поставяне на задачата операцията по успешното решаване се възпроизвежда без презварителни опити.3. Успешното решение се пренася и приспособява към нова, леко модифицирана ситуация.4. Наличие на подготовка преди прякото действие за решаването на задачата /за да докосне закачен за тавана банан маймуната трябва да подреди сандъците един в друг/; подготовката се характеризира с разбиране на връзката на предмета, с който ще бъде осъществено действието с това, което трябва да бъде достигнато до нагледно образно мислене, което е най-характерната особеност на интелектуалното поведение при маймуната е способността за решаване на двуфазни задачи:- І фаза – Подготовка- ІІ фаза – Осъществяване на дейността като цяло насочена към удовлетворение на дадена боилогична потребност.
ІХ. Произход и развитие на човешкото съзнание
- Антропогенеза – еволюционният преход от маймуната към човека. От психологическа гледна точка: антропогенезата като преход от животинската психика към човешкото съзнание.
- различни маймуночовеци – питекантроп, синантроп, хайделбергски човек, неандерталски човек. Най-близо до съвременния човек е кроманьонеца.
- Обективни фактори, обуславящи появата и развитието на съзнание - трудовата дейност, обществения начин на живот
- Още първите наченки на трудова дейност са започнали да предизвикват редица промени в структурата и функционалните особености на далечния човешки прародител. От развитието на функциите на ръката като орган за извършване на трудови операции, произтича и изправеният вървеж на човека. А това води до промени в целия организъм, включително и нервната система.
- Значение за съзнанието има уголемяването на масата на нервно-мозъчно вещество и увеличаването на повърхността на мозъчната кора чрез появата на нови бразди и извивки в нея.
А) неандерталски човек – 1300-1400см3 вместимост на черепната кухинаБ) кроманьонски човек – до 1590 см3
- Обществения начин на живот и трудовата дейност обуславят появата на езиково общуване между хората. То е тясно свързано със звуковите сигнални реакции у висшите животни /появяващи се в състояние на емоционална възбуда/. С историческия преход от тези реакции към звуковата реч на човека се появява втората сигнална система, т.е. промените в околната среда се сигнализират не само от непосредственото въздействие на условни предметни дразнители, но и под влияние на думата, езика.
- Под влияние на използването на речта гласовият апарат у човека се нагажда анатомически и функционално за учленяване и по-сложно модулиране на звуковете, придобивайки постепенно съвременното си състояние. Важна промяна е и появата на говорните области в кората на мозъчните полукълба.
- Първите и най-елементарни думи у първобитния човек, състоящи се от недостатъчно диференцирани звукове също са изразявали предимно емоции, предизвикани от въздействия на средата. Източник на тези думи за звуковете от природата, имитирани от хората и изменяни от тях.
- А.Спиркин: повратният момент, отделящ развитието на речта от звуковата сигнализация на животните е когато нечленоразделния звуков комплекс е престанал да бъде свързан с емоциите и е встъпил във връзка с образите на реалните предмети, а образите – със звукове комплекси. Така звукът от средство за непроизволно изразяване на емоции се е превърнал в средство за преднамерено обозначаване на предмети. Това се е случило тогава, когато определен комплекс от звукове е влязъл във връзка предимно с определена дейност на човека и с предметите в нея и постепенно се е възпроизвеждал с появяването на тези действия и предмети.
- Най-важен аспект в прехода от животинска психика към човешко съзнание, свързан с езика е появата на понятийното словесно логическо мислене. У човека то се предхожда от конкретно, представно, нагледно-образно мислене. Първобитният човек си е служил в много по-голяма степен с нагледно-образното мислене, но от това не следва, че точно то е характерен елемент на човешкото съзнание на онзи етап. Важно е да се отбележи, че втората сигнална система и абстрактно-логическото мислене не са възникнали изведнъж, а постепенно.
Първите понятия са били ограничени по обем и съдържание. Но те се развиват под влияние на непрестанното обогатяващия се практически опит. Първите понятия са свързани с наименованията на конкретни предмети от ежедневието на човека. На тази основа по-късно се формират и по-обобщени понятия, обхващащи повече предмети, явления и техните свойства. Това обобщаване е ставало в дейността на хората и за нейните нужди.
- На много по- късен етап на развитие на съзнанието му човекът започва да си служи и с писмото като допълнително средство на речево изразяване. Зрението се превръща от средство за непосредствено възприемане на действителността в орган за приемане на писменото обозначение на второсигналните дразнители /думите/. Ръката като основен орган на труда става и орган за писане. Но най-важното е, че с изобразяването на писмото се отбелязва качествено нов скок в еволюцията на съзнанието.
- При писменото общуване става въпрос за създаване на езиковото общуване на такива писмени обозначения на обектите от реалността, които придобиват общовалидност и могат да бъдат прочетени от много хора.
Писмото има многовековна история, като се тръгне от примитивни рисунки, йероглифи и се стигне до съвременното писане. Ролята на писмото за по-нататъшното развитие на съзнанието и днес е многостранна – разширяват се възможностите на човека за по-широко използване на познавателния и практически опит на другите хора.
Развитието на психиката – онтогенезис
2. Развитието на психиката
развитие на умствените операции. Ж.Пиаже нарича психиката сд термина интелект. В интелектуалното изграждане на личноста са налице два принципа – адаптация и организация.1. АДАПТАЦИЯ – интелектуалното изграждане се осъществява по посока на повишаване на нивото на адаптация – разумът работи за все по-ефективното реагиране на изискванията на действителността; Тя включва:
- асимилация – п-с на преработване на външните стимули, чрез мисловните структури /налични субекти/, преобразуването на стимулите в мисли; стремеж на индивида да промени средата в съответствие със собствената си структура /представи/, интерпретация на нови и непознати обекти с вече овладени понятия.- акомодация – приспособяване на собствените мисловни структури към новите и обо...ни аспекти на действителността; стремеж на индивида да промени сам себе си, своята структура, своите представи в съответствие с изискванията на околната среда.
Асимилацията и акомодацията осигуряват постигането на познавателно равновесие на индивида със средата.
2. Организация – Отнася се до адаптиращите мисловни структури. Резултатът се структурира /организира/ с нарастваща сложност и степен на интегриране. Най-простото ниво е схемата /писмена презентация на умственото или физическо действие с даден обект/ С онтогенезата интегрираността на схемите нараства, оформя се интелектът на възрастния човек. Най-важния момент на организацията е действието: знанието ни за обекта се определя от действията, които можем да извършим с него. Новороденото бебе - само външни моторни действия , с времето схемите на действията все повече се интегрират и интериоризират т.е. започват да се осъществяват като мисловни актове.
Развитието на психиката /мисленето – 4гл. Стадия
- Сензомоторен стадий – нагледно –действено мислене – 0-2г.; вкл. 4 подстадия с нарастваща интер координация на познавателните схеми, посоката е от по-неинтегрирани към по-интегрирани.
- Рефлекторен етап – вродени непроизволни реакции, безусловни рефлекси – първи месец
- Включват се рефлекторни схеми под произволния контрал на зараждащото се съзнание / появяват се условни рефлекси/. Поставят се от детето определени цели ; вторични схеми.
- Третични схеми – детето може да прави няколко различни неща с обекта на намерение, да постигне различни конкретни резултати
- Рефлекторен етап – вродени непроизволни реакции, безусловни рефлекси – първи месец
- Включват се рефлекторни схеми под произволния контрал на зараждащото се съзнание / появяват се условни рефлекси/. Поставят се от детето определени цели ; вторични схеми.
- Третични схеми – детето може да прави няколко различни неща с обекта на намерение, да постигне различни конкретни резултати
Няма коментари:
Публикуване на коментар